De opdracht voor de leerlingen van groep 7/8 van de Oranjeschool in Zalk (schoolvereniging IRIS te Kampen) was eenvoudig: ‘Test de verschillende materialen op het gebied van robotica en presenteer jullie bevindingen.’

Eigen vindingrijkheid en doorzettingsvermogen

Robotica is voor veel leerlingen een nieuw terrein en meester of juf weet er meestal niet meer van dan de leerlingen zelf. Tijdens zo’n onderzoek- en ontdekopdracht zijn ze dus helemaal aangewezen op hun eigen vindingrijkheid. Bovendien vraagt experimenteren met robotica om een grote portie doorzettingsvermogen want niet alle materialen zijn even eenvoudig te gebruiken. 

Kick als beloning

Tweeënhalf uur lang werkten de leerlingen geconcentreerd en gemotiveerd aan deze opdracht. Overleggen over hoe te beginnen, taken verdelen, samenwerken, goed kijken, de gebruikshandleiding lezen, bouwen en programmeren. En dan tot slot de kick van het eindresultaat: een robot die je kunt laten doen wat jij wilt.

‘Zorgvuldig zijn en goed lezen’

De belangrijkste les die de leerlingen van de Oranjeschool van deze opdracht leerden? ‘Je moet zorgvuldig zijn als je iets wilt bouwen en de handleiding goed lezen.’ Is dat geen les voor het leven?

De leerlingen werkten met verschillende materialen zoals UARO, Robokids, Robokits, Artec en verschillende dozen van Gigo.

Met dank aan Sander Dorst, PMOT

Het was een hele leuke les. Wat mij betreft had het langer mogen duren!

Anne Marit

Ik vond het leerzaam omdat je de hele tijd aan het denken en overleggen bent. Het is heel belangrijk om op de details te letten.

Indy