Binnen het onderwijs, maar ook bij bibliotheken en buitenschoolse instellingen ontstaan steeds vaker ‘labs’. Locaties waar men aan de slag kan met nieuwe technologie. Vaak staat daarbij het onderzoekend en ontdekkend leren centraal. Toch verschillen de labs onderling erg van elkaar. Qua inhoud maar zeker ook wat betreft de organisatie en de doelstellingen. In het boek ‘Handboek Ontdeklab’ beschrijven auteurs Tessa van Zadelhoff en Erno Mijland wat er bij komt kijken wanneer je een ontdeklab binnen je school of instelling wilt inrichten.
Naast theorie is er veel aandacht voor praktische voorbeelden. Hiervoor hebben de schrijvers informatie opgevraagd bij veel pioniers die de afgelopen jaren labs zijn gestart. Wat zijn de do’s en de dont’s? Ook bevat het boek interviews met experts. Er staan een aantal kant en klare opdrachten in. Van ervaren docenten hoor je meer over bepaalde materialen en waarom het handig is om deze wel of niet aan te schaffen voor je lab. Ook is er in het boek aandacht voor financiering: hoe verduurzaam je je lab en welke rol kan het bedrijfsleven daarbij spelen?
De voorverkoop start binnenkort. Het boek verschijn eind november.
Bron: https://www.facebook.com/boektweepuntnul