Op 28 november jl. organiseerde NoorderBasis in samenwerking met Bètapunt Noord een W&T-café onder de naam High Tech Tea. Het ietwat tuttige en traditionele imago van een high tea werd deze middag bewust tegenover het hippe en moderne beeld van wetenschap en hedendaagse technologie gezet. Verwend met allerlei lekkere drankjes, zoete en hartige hapjes, konden de bezoekers op hun gemak kennismaken met verschillende manieren om aan de slag te gaan met wetenschap en techniek in de klas.

Sander Koenen, journalist en schrijver met een fascinatie voor wetenschap en techniek én kinderen, verzorgde de aftrap. Hij nam het publiek mee in een verhaal over zijn jeugd. Wat hij later wilde worden als hij groot was? ‘Geen idee!’ Brandweerman zou misschien wel leuk zijn. Of astronaut, want dan kon je de aarde van de andere kant bekijken. Politieagent leek ook wel spannend. Of tovenaar! Dan kon je altijd alles toveren waar je zin in had. Kortom: hij kon niet kiezen. Niet voor niets dus dat hij ‘Sander-van-de-hak-op-de-tak’ werd genoemd.

Beroepsnieuwsgierigaard

Eenmaal volwassen bedacht hij zijn eigen beroep, namelijk ‘beroepsnieuwsgierigaard’. Een beroepsnieuwsgierigaard heeft overal vragen over. Het is iemand die zijn nieuwsgierigheid niet is verloren, op onderzoek uitgaat en niet bang is om vragen te stellen. Kinderen hebben deze houding van nature. Journalisten en wetenschappers ook. Sander nodigde de bezoekers van High Tech Tea uit om ook beroepsnieuwsgierigaard te worden en vanuit die houding naar de wereld te kijken en met kinderen aan de slag te gaan.

Hij moedigde het publiek aan om niet bang te zijn met W&T te beginnen. ‘Je hoeft immers zelf niet alles te weten?’ De aanwezigen gaven aan ‘iets leren’ belangrijker te vinden dan ‘iets weten’. Dus waarom zou je niet samen met de leerlingen op onderzoek uit gaan? Je leert door te doen. Dat geldt voor kinderen maar ook voor leerkrachten.

Leren denken in vragen

Volgens Sander is het een goed idee om te gaan denken in vragen:

  • Wat zie ik?
  • Wat kan ik hiermee?
  • Wat zou er gebeuren als…?
  • Hoe kan ik dit gebruiken in de klas?

En daarna maak je het spannend. Je vragen giet je bijvoorbeeld in een goed verhaal dat je ondersteunt met kleine proefjes. In sneltreinvaart kwamen er een aantal voorbij: een opgeblazen ballon is geen opgeblazen ballon is maar een hogedrukgebied waarmee je kunt laten zien hoe wind ontstaat. Maar een opgeblazen ballon is ook een raket waarmee je kunt laten zien hoe deze de lucht gebruikt om zichzelf weg te schieten. Een opgeblazen ballon is ook een nieuwsberichtje waarin het belangrijkste bovenaan staat en het saaier wordt naarmate je verder leest.

Met een bal liet hij zien hoe een raket in de ruimte komt (recht omhoog gooien). Met diezelfde bal liet hij zien hoe een raket in een baan rond de aarde komt (gooien met een boogje).

Met deze voorbeelden maakte Sander duidelijk dat wetenschap en techniek in de klas helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Nieuwsgierigheid, creativiteit en verbeelding zijn belangrijker dan het hebben van kennis.

Drie tips

Tot slot nog drie handige tips:

  • Wees nooit bang voor moeilijke vragen
  • Weet ik niet is een prima antwoord
  • Stel wel een wedervraag: zullen we dat gaan uitzoeken?

 

Informatiemarkt en workshops

Na het verhaal van Sander was er pauze en tijd voor een bezoek aan de informatiemarkt.
Hier konden de bezoekers kennismaken met een aantal organisaties die zich sterk maken voor wetenschap en techniek op scholen en die kunnen helpen met advies, begeleiding en materialen. Medewerkers van Bètapunt Noord, ITurnIT, Yellow Ducks, PMOT, de Kinderuniversiteit, 3Dkanjers en Oa2se gingen in gesprek met belangstellenden en gaven iedereen zoveel mogelijk praktische tips mee voor in de klas.

Tijdens de twee workshoprondes kregen de deelnemers meer achtergrondinformatie en praktische handvatten om direct met wetenschap en techniek aan de slag te gaan in de klas. Er waren workshops over het stimuleren van een onderzoekende houding bij kinderen, programmeren in de klas, onderzoekend en ontdekkend leren, werken met een 3D-printer en mogelijkheden om aan de slag te gaan met digitalisering, waaronder het gebruik van iPads in de klas. De workshops werden o.a. verzorgd door ITurnIT, Cedin, Spacetimers, 3Dkanjers, Yellow Ducks en Bètapunt Noord.

High Tech Tea werd bezocht door ongeveer honderd mensen. Noorderbasis en Bètapunt Noord kijken terug op een geslaagde middag.