Wil je graag met techniek en wetenschap aan de slag in jouw klas? Maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Dan is de High Tech Tea op 28 november in GBS Klim-op in Middelstum een bezoek meer dan waard. Tijdens deze inspirerende middag word je onder het genot van allerlei heerlijke hapjes bijgepraat over o.a. onderzoekend en ontdekkend leren, programmeren en technologie, en krijg je allerlei ideeën en praktische tips aangereikt waarmee je direct aan de slag kunt in je les. Zo zet jij je eerste stappen op weg naar inspirerend Wetenschap- en techniekonderwijs!

Programma

De aftrap wordt verzorgd door Sander Koenen. Hij is wetenschapsjournalist en specialist in ‘wetenschap voor kinderen’. Hij schreef onder andere een biografie over astronaut André Kuipers en het boek ‘Waarom stinkt een stinkdier?’, gebaseerd op vragen van kinderen. Sander komt vertellen over de wereld van wetenschap en techniek en waarom deze wereld zo goed bij kinderen past.

Op de informatiemarkt kun je kennismaken met een aantal organisaties die zich sterk maken voor wetenschap en techniek op scholen en die kunnen helpen met advies, begeleiding en materialen. Aanwezig zijn Bètapunt Noord, ITurnIT, Yellow Duck, PMOT, De Jonge Onderzoekers Groningen, 3D-Kanjers en Bouwen aan de Bouw.

Tijdens de workshops krijg je allerlei praktische tips voor wetenschap en techniek in de klas, waar je de volgende dag direct mee aan de slag kunt. Er zijn twee workshoprondes en zeven workshops om uit te kiezen.

Verloop van de middag

13:45 – 14:00 Inloop in de kerk naast de school uitleg workshops
14:00 – 14:10 Opening Roelof van den Berg
14:10 – 15.00 Sander Koenen
15:00 – 15:30 High Tea + informatiemarkt
15:30 – 16:15 Workshopronde 1
16:15 – 16:30 Doorloop
16:30 – 17:15 Workshopronde 2
17:15 – 18:00 Informatiemarkt

High Tech Tea wordt georganiseerd door scholenvereniging NoorderBasis in samenwerking met Bètapunt Noord. De bijeenkomst is bedoeld voor leerkrachten en directeuren van basisscholen. Deelname aan deze bijeenkomst is gratis. Het aantal plaatsen is beperkt dus wacht niet te lang met aanmelden.

Voor vragen kun je contact opnemen met:
Fenny Heidema, via f.heidema@noorderbasis.nl
Sylvia Venema, via s.eissens@noorderbasis.nl  

Workshopprogramma

Yellow Ducks

WeDo (7 tot 11 jaar)

Met LEGO Education WeDo 2.0 combineer je wetenschap, techniek en programmeren, behaal je steeds meerdere kerndoelen per les en stimuleer je bovendien 21-eeuwse vaardigheden. Probeer tijdens deze workshop eigenhandig deze duurzame methode uit en verken de mogelijkheden voor jouw klas.

MINDSTORMS EV3 (10+ jaar)

Robots ingewikkeld? Dat valt best mee. Maak hands-on kennis met de veelzijdige LEGO Education MINDSTORMS EV3 robot, de intuïtieve software en de uitgebreide lesprogramma’s. Ontdek hoe de combinatie van robotica, sensoren, techniek en computational thinking creativiteit stimuleert en interesse in techniek aanwakkert.

Workshopleider: Mariska Hermse

De kleine Willy Wortels

In de cursus ‘De kleine Willy Wortels’ staat het ontdekken en het nieuwsgierig zijn en blijven voorop. Je leert hoe je dit in de praktijk kunt vormgeven. We gebruiken daarbij onder andere het boek ‘Speel goed’ (auteur: Jan de Lange e.a.) en de ‘Inspiratiekaarten voor de onderzoekende peuter/kleuter’ (Cedin).

Jij, als professional, speelt een cruciale rol bij de speelse ontdektocht van peuters en kleuters: jij kunt de kinderen begeleiden bij het ontwikkelen van deze talenten. Met hulp van de map Inspiratiekaarten voor de onderzoekende peuter/kleuterzal je merken dat de kinderen samen met jou, zelf en al spelend, hun eigen oplossingen voor problemen kunnen leren bedenken.

Workshopleider: Marieke van Erp

Programmeren

Programmeren in de klas” Aan de hand van de door Bètapunt Noord ontwikkelde “Kieswijzer Programmeren” wordt je meegenomen in de  mogelijkheden om met de Kieswijzer te komen tot een praktisch aanbod Programmeren. Marinka Bakker, onderwijsadviseur bij Cedin, neemt je mee in het aanbod en laat zien hoe je keuzes kan maken in de diversiteit aan materiaal en programma’s.

Workshopleider: Marinka Bakker

3D-Kanjers

3D-printen in het klaslokaal, op zoek naar verborgen talenten.

Vanuit verschillende perspectieven is het starten van een 3Dkanjers 3D-project zeer waardevol voor leerlingen op een basisschool. Met de 3D-printer is het mogelijk om de essentie van techniek en de werking ervan al lerend te ontdekken. De afstand tussen de eerste verwondering en het experimenteel uitwerken van een idee naar een concreet werkend product of dienst, wordt met de 3D-printer enorm verkort. De leerlingen komen naast techniek in aanraking met natuurkunde, scheikunde, wiskunde en beeldende vorming. Ze gaan fantaseren, bedenken, ontwerpen, voorbereiden, bouwen, testen en (her)gebruiken. Ook ten aanzien van samenwerking en co-creatie wordt van hen wat gevraagd. Om het project te doen slagen moet iedereen een bijdrage leveren, vertrouwen hebben op elkaars capaciteiten, het werk verdelen, afstemmen en evalueren.

Een 3D-printer biedt ook nieuwe mogelijkheden voor de leerkrachten. Zo schept het ruimte voor meer interactieve activiteiten in het klaslokaal en kan de leerkracht driedimensionale hulpmiddelen printen om moeilijkere onderwerpen te illustreren.

Tijdens de 3D-print workshop van 3Dkanjers ontdekt u als leerkracht wat allemaal mogelijk is met de 3D-printer en hoe 3Dkanjers u hierbij kan ondersteunen.

Workshopleiders: Jos Kok en Remco Liefting

ITurnIT

In 45 minuten geven wij een sneak preview van hoe wij digitale geletterdheid implementeren binnen het onderwijs. Zo maak je kennis met ons platform waarop al het materiaal te vinden is dat je als school nodig hebt om aan de slag te gaan. Om de ervaring helemaal compleet te maken gaan we samen met de docenten een prototype van een app maken. Zo doet de docent al ervaring op met een tool die wij aanbieden via het platform.

Workshopleider: Dorina van Delft

 

Onderzoekend en ontdekkend leren

Onderzoekend en ontdekkend leren zijn werkvormen waarbij kinderen leren vanuit een actieve houding, gedreven door hun eigen nieuwsgierigheid. Daarbij geldt: zelf ontdekken leidt tot beter onthouden. Dat klinkt heel mooi, maar hoe pak je dat aan in de klas? Ieder kind heeft immers zijn eigen interesses en vragen?

In deze workshop staan we stil bij de voordelen van onderzoekend en ontdekkend leren voor leerlingen en kijken we naar de voorwaarden die nodig zijn om de werkvormen toe te passen in de klas. Tot slot zoomen we in op een belangrijke onderzoeksvaardigheid: een verklaring vinden voor wat je zag gebeuren. Kinderen vinden het vaak moeilijk om dit onder woorden te brengen. Maar met drie simpele vragen kun je alle kinderen op weg helpen om een idee te onderbouwen met argumenten. Daarnaast stimuleren deze vragen interactie tussen leerlingen en dragen ze bij aan het vergroten van de taalvaardigheid. We oefenen met de vragen en de aanpak. De volgende dag kun je er direct mee aan de slag in de klas.

Workshopleider: Kim van Steenwijk

Ipads in de klas

Veel scholen werken al met Ipads. Maar hoe zet je dit goed in? Welke mogelijkheden zijn hiermee? In deze workshop krijgt je tips hoe je Ipads kunt inzetten in je dagelijkse lessen

Workshopleider: Roelof van der Woude

Locatie
GBS Klim-op
Boerdamsterweg 12
9991 BN Middelstum