Het project Energy Challenges daagt jongeren op basis- en voortgezet onderwijs uit om op eigen wijze campagne te voeren voor energiebesparing en duurzaamheid op hun school. Spelenderwijs ontdekken jongeren hun eigen talenten en maken ze kennis met de wereld van duurzaamheid, energie en techniek.

Lijkt het je leuk en zinvol om met je leerlingen aan dit project mee te doen maar mis je een duidelijk beeld van wat er van de leerlingen verwacht wordt? Lees dan snel verder en ontdek hoe leerlingen van enkele scholen in Noord-Nederland invulling geven aan hun Challenge.

 

Peter Petersenschool

De leerlingen uit groep 7/8 van de Peter Petersenschool zijn net begonnen aan hun Challenge. Zij maakten een een prachtige start door twee spandoeken te ontwerpen. Ook hebben ze uitleg gekregen over de Energie Manager Online. De leerlingen werden hier enthousiast van en namen zelf het initiatief door meteen een kijkje te nemen in hun eigen energie- en gasverbruik. Ze bedachten dat het plaatsen van isolatiemateriaal achter de verwarming zal helpen om warmteverlies tegen te gaan.

Brederoschool

Op de Brederoschool runnen leerlingen een eigen ideeënwinkel genaamd ‘het gloeipunt’. In deze duurzame winkel verkopen leerlingen van de bovenbouw om de beurt spullen. Zo leren alle leerlingen ondernemen.

CBS De Borg

Leerlingen van CBS De Borg lanceerden een groene doos waarin alle kinderen van de school groene ideeën kunnen stoppen. De school heeft al zonnepanelen en bewegingscensoren voor de lampen maar de leerlingen komen nu ook zelf met ideeën om energie te besparen. De leerlingen hebben posters gemaakt met tips en die hangen nu door de hele school.

Meer informatie over de Energy Challenges en hoe je mee kunt doen vind je op https://energychallenges.nl/

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/cQ1ugUpi-X8" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>