De onzichtbaarheidsmantel van Harry Potter is in de maak, huizen komen uit een 3D-printer en als je programmeerles geeft leer kinderen dan alsjeblieft geen HTML of Java, of scratch, of een andere programmeertaal. O ja en degenen met het beste aanpassingsvermogen hebben de grootste kans om te overleven. Diederik Jekel was goed op stoom tijdens de opening van het W&T-café in Oudeschoot op woensdag 28 maart jl. In een flitsende presentatie met veel humor en een paar proefjes nam Jekel de luisteraars mee in zijn ideeën over het nut en de noodzaak van W&T in de klas.

Heb lol!

Heb een duidelijk doel voor ogen, wees niet bang om te falen en heb vooral een hoop lol met wetenschap en techniek. Dat was in het kort de boodschap die Diederik Jekel de luisteraars meegaf. Wetenschap en technieklessen geven omdat dit nu eenmaal ‘moet van de inspectie’ is een slecht idee. Vertrek je vanuit zo’n uitgangspunt dan wordt het nooit wat. Maar als je de lol van klooien en experimenteren inziet en niet bang bent om fouten te maken of iets niet te weten, dan wordt het opeens allemaal een stuk leuker. Waarom zou je eerst alles moeten weten voordat je er in de klas mee aan de slag kunt? Zelfs de beste wetenschappers weten niet alles. Dat is nu juist de kern van wetenschap: je weet of begrijpt iets niet, en dus ga je uitzoeken hoe het zit. Kinderen zijn daar meesters in. Volwassenen hoeven dit proces alleen maar te voeden met vragen.

Weet waarom je iets doet

Dan de empirische methode, onderzoekend en ontwerpend leren. Veel scholen zijn ermee bezig. De aanpak is niet nieuw, in de wetenschappelijke wereld wordt deze al eeuwen gebruikt. Prima om toe te passen maar als je niet weet waarom je het doet, en als je niet nadenkt over de manier waarop leerlingen een klik met het onderwerp kunnen maken, dan kun je het, volgens Jekel, net zo goed niet doen.

Aanpassingsvermogen is een voorwaarde voor succes

De wetenschappelijke methode, onderzoekend en ontwerpend leren zijn manieren om nieuwsgierigheid en verwondering te prikkelen en om kinderen aan te zetten tot zelfstandig en kritisch denken. Het belangrijkste van wetenschap- en technieklessen is dat leerlingen zichzelf vragen gaan stellen, antwoorden proberen te vinden, kritisch zijn op hun bevindingen en bij zichzelf gaan onderzoeken waarop hun denkbeelden zijn gebaseerd. Dat ze om zich heen kijken, zien hoe de wereld verandert en in staat zijn zich aan die veranderingen aan te passen. Dat is volgens Jekel het belangrijkste doel van wetenschap- en technieklessen in de klas: oog hebben voor de wereld om je heen en de houding en de vaardigheden ontwikkelen om je aan die wereld, waarin voortdurend alles verandert, te kunnen aanpassen.

Na de opening was er voor de bezoekers ruim de tijd om de W&T-markt te bezoeken. Hier presenteerden verschillende organisaties, bedrijven en ondernemers hun diensten en materialen aan scholen. De insteek was een hele praktische: laat iets zien dat inspireert en dat direct bruikbaar is in de klas. Ook was er de mogelijkheid om aan te sluiten bij een workshop.

Het W&T-café in Oudeschoot trok zo’n 120 belangstellenden. Zij konden kennismaken met de diensten en producten van ongeveer 15 bedrijven, organisaties en ondernemers.